Renner mechaniek

Wat is een renner mechaniek?

Renner mechaniek

Het Renner mechaniek is het beste piano- of vleugelmechaniek ter wereld. Professionele pianisten die hoge eisen stellen aan de speelaard van zijn of haar instrument kiezen dan ook voor het renner mechaniek. Sinds 2009 zijn Hermann Jacobi en Romhildt-Weimar piano´s en vleugels verkrijgbaar met het befaamde Renner Mechaniek. In combinatie met de Italiaanse cireza of strunz zangbodem, röslau besnaring, Duitse hamerkoppen, vacuüm getrokken frame, geïmpregneerd stemblok en Duitse stempennen bieden Hermann Jacobi, Sabel en Romhildt-Weimar top piano´s en vleugels voor een zeer redelijke en betaalbare prijs. Opzoek naar een vleugel met het befaamde mechaniek? Zie bijvoorbeeld: ”Hermann Jacobi Liszt II Renner”.

Meer weten? Neem dan contact met ons op!

 

De geschiedenis van Renner mechaniek!

Louis Renner begon omstreeks oktober 1882 op een bescheiden schaal met de productie van piano en vleugelmechanieken. In de beginjaren werd al het werk handmatig gedaan. Na verloop van de tijd werd de productie gemoderniseerd en kreeg de mechanisatie van het productieproces een steeds grotere rol van betekenis binnen het bedrijf van Louis Renner.

Omstreeks 1902 verhuisde het bedrijf naar een nieuwe fabriek. Men had begin 1900 al  35 werknemers in dienst. In 1911 werkte er al 100 mensen voor het bijzondere bedrijf. Er moest een nieuwe vleugel aan het fabrieksgebouw toegevoegd worden om de groeiende productie te kunnen huisvesten. Naast de productie van pianomechanieken begon Renner in 1906 ook met het produceren van hamerkoppen. Voor deze nieuwe activiteit binnen het bedrijf werden er meer machines toegevoegd aan het machinepark. Het puur ambachtelijke werk werd steeds meer beperkt tot de kwaliteitscontrole. De hoge kwaliteitsnorm heeft er voor gezorgd dat Renner zich kwalitatief al snel kon onderscheiden van alle andere pianomechaniekbouwers. Louis Renner begreep al in een zeer vroeg stadium dat zijn bedrijf pas echt bestaansrecht had als zijn pianomechaniek substantieel beter was dan de pianomechanieken van zijn concurrenten.

Rond 1915 was het aantal werknemers gestegen tot 175. Nieuwe arbeidsbesparende machines werden ontwikkeld. De gehele fabriek schakelde over naar elektromotoren aangedreven machines. Voorheen werden de machines centraal aangedreven door lawaaierige, ongezonde  en vervuilende machines.  De productie van vleugelmechanieken werd ook uitgebreid. De productie van alle pianomechanieken werden rond 1915 onder één dak verenigd. Het aantal werknemers bleef stijgen tot 400 in 1930. De productievloer van de werkplaatsen besloeg meer dan 5000 m2.

Om alle elektromotoren aan te kunnen drijven en om in hun eigen energievoorziening te kunnen voorzien had Renner een eigen elektriciteitscentrale met stoomturbines en generatoren die gezamenlijk een vermogen hadden 410 PK. De eigen energiecentrale leverde de energie voor de verlichting van het gehele gebouw en de circa 300 elektromotoren die de afzonderlijke machines aandreven. In 1944 tijdens WO-II werd de fabriek bijna volledig verwoest. In 1948 werden er alweer piano en vleugelmechanieken gefabriceerd, aanvankelijk alleen voor het Duitstalige gebied. Niet veel later kwam de vraag naar deze kwalitatief hoogstaande pianomechanieken weer op gang en uitbreiding was wederom noodzakelijk.

In 1960 werd een nieuwe fabriek geopend in Odenheim, gevolgd door de opening van een 2e fabriek in 1974. De volledige verwerking van het onbewerkte hout, de verlijming van de hamers en de voor-assemblage van grotere onderdelen werden hier ook gehuisvest. In de grote houtopslag werd 2000-M3 hout opgeslagen. In 1991 opende Renner een derde fabriek in het stadje Zeitz nabij Leipzig. Hier werd de productie van mechanieken van uitsluitend piano’s  geconcentreerd.

 

Renner Mechaniek in 2018

Anno 2018  heeft Renner circa 300 werknemers in dienst en gebruikt het de modernste, tot op de 110e mm nauwkeurige computergestuurde CNC machines bij de productie van mechanieken en onderdelen. Een perfectere productiemethode is bijna niet meer mogelijk en past dus naadloos in de filosofie van Louis Renner.

De productie bedraagt momenteel ongeveer 90 mechanieken voor piano’s, 25 mechanieken voor vleugels en 150 sets hamers per dag. De premium hamerkoppen worden ook verwerkt in piano’s en vleugels die gebouwd worden bij Pearl River LTD, de grootste, meest moderne EN meest milieuvriendelijke (ISO9014) pianofabrikant ter wereld. De firma Renner heeft sinds de oprichting eind 1800 meer dan 2 miljoen piano en vleugelmechanieken geproduceerd. De mechanieken worden ontworpen door de eigen research afdeling, maar ook volgens specificatie van klanten.

 

Wist je dat?

In iedere piano kan in principe een Renner mechaniek geplaatst worden. Relatief nieuwe en moderne pianomerken zoals Hermann Jacobi, Römhildt-Weimar en Sabel maakte als eerste pianomerken gebruik van de mogelijkheid om Renner mechanieken en Renner onderdelen in hun instrumenten in te bouwen. Alle onderdelen van deze piano’s en vleugels waren van Duitse en Italiaanse makelij. Alleen het kastwerk de assemblage en de afwerking werd uitbesteed aan de hypermoderne Aziatische pianofabrikanten. Deze piano’s werden gebouwd onder licentie van de het Zwitserse Pianorama LTD. Dit nieuwe initiatief in de pianowereld resulteerde in kwalitatief hoogstaande piano’s en vleugels met een 100%  Europees klankkarakter en Europese speelkwaliteit en dit alles voor tegen meer dan concurrerende prijzen.

Samen met het Zwitserse Pianorama en andere afnemers van hun pianomechanieken heeft Renner een formulier ontwikkeld waarin de exacte afmetingen van de te ontwikkelen mechanieken aangegeven kan worden. Dit ingenieuze formulier maakt het in feite mogelijk om in iedere (ook bestaande piano’s) een origineel Renner pianomechaniek in te bouwen.

Hieronder vindt u een voorbeeld van een zgn. ‘measurement’ formulier:

Renner formulier 1

Renner formulier 2

Renner formulier 3

Renner formulier 4