Waarom Acustica?

  • 1000 m2 showroom
  • 100% omruilgarantie
  • 10 jaar garantie
  • 0% gespreid betalen
  • Tweedehands Yamaha piano’s
  • Gratis voor de deur parkeren
  • Aangesloten bij de NPMB
  • Aangesloten bij de VvPN
  • Erkend leerbedrijf
  • Veilig online betalen iDeal
  • Brabantse gastvrijheid

Veilig betalen

Pearl River: Hoe het ooit begon..

Pearl River piano

Pearl River Piano Group begon als een staatsbedrijf. Het bedrijf is ontstaan vanuit een pianofabriek, opgericht in 1956. Het lag gelegen in het zuiden van Guangzhou. Toen de fabriek net begon hadden ze 100 werknemers en produceerde ze slechts 13 piano’s per jaar. Ze groeide verder, maar omdat de piano’s handgemaakt werden was de productie erg beperkt. Ze groeide tot 1.000 piano’s per jaar.

De piano’s kregen de naam “Pearl River Piano” toegewezen, gelijknamig aan de naastgelegen rivier bij de fabriek. In de jaren ’60 en ’70 hadden de Pearl River piano’s nog geen sterke naam op de markt. Dit kwam mede door de felle concurrentie van de Star Sea piano’s van de “Bejing Piano Factory” en de Ni Er piano’s van de “Shanghai Piano Factory”.

Er moest iets gebeuren. Een strategische omkeer gebeurde dan ook. In begin jaren ’80 besloot de overheid van China om te beginnen met economische hervormingen. Een tijd later was dit al voelbaar bij de fabriek. De fabriek kreeg toestemming voor importeren en exporteren, een enorme aanmoediging om de markt buiten China te onderzoeken. En uiteraard om op zoek te gaan naar een partner, in de USA.  Het was daarmee de eerste pianofabriek in China die gebruik ging maken van Duitse technologieën en ging samenwerken met internationale vakmensen. Nog geen jaar later werden kleinere pianofabrieken samengevoegd en werd Pearl River uitgebreid tot “Pearl River Piano Group Corporation”.

 

1992 tot 1999: Tong’s strategie 

Tong begon met werken bij de fabriek toen hij 16 jaar oud was. Hij begon onderaan de (toon)ladder als “Junior Craftsman”. Een kort citaat over zijn eigen ervaring.

“Pearl River Piano Group was een kleinschalig bedrijf toen ik er begon met werken. Ik had hierdoor de mogelijkheid om veel te variëren in de werkzaamheden. Ik werkte als een reparateur en werd al gauw het hoofd van de reparatie-afdeling. Na enige tijd werd ik ook nog hoofd van 3 andere afdelingen; internationale verkoop, binnenlandse verkoop en leveringen. Kort daarna werd ik naar Mascau (ook gelegen in Guangzhou) gestuurd om daar een fabriek op te starten. In 1991 ging ik terug naar de hoofdfabriek en in 1992 werd ik aangewezen als CEO.”

Met zijn nieuwe functie als CEO, introduceerde hij 2 nieuwe strategie pilaren: innovatie en kwaliteit. Innovatie stond voor de invoer van nieuwe technologie in de productie en de kwaliteitsmeting daarvan.  Ook door deze product-innovatie wou hij een groter scala aan piano’s ontwikkelen. Daarmee wilt hij de gehele pianomarkt aanspreken; de hoge klasse, midden-klasse en lage klasse instrumenten. Pearl River heeft ongeveer $60 miljoen geïnvesteerd om de productlijnen te verbeteren. Het bedrijf heeft ook een nieuw team samengesteld, bestaande uit 40 pianotechniekers. De analyses van het productontwerp, het stemmen van de piano’s en de kwaliteit van het gehele product werden aangescherpt. Uiteindelijk ontwikkelde ze 70 verschillende piano’s, in 8 verschillende series.

De tweede strategische pilaar was om de kwaliteit te verbeteren. In 1988 werd de “Total Quality of Management” bedrijfsfilosofie ingevoerd. Ze kregen in 1998 een ISO 9000 certificatie. De fabriek kreeg het ook voor elkaar om in samenwerking te gaan met Yamaha. Pearl River werd geautoriseerd tot het maken van belangrijke onderdelen voor de Yamaha piano’s, bijvoorbeeld het gietijzeren frame in de piano. De fabriek werd een belangrijke leverancier voor Yamaha. Door dit partnerschap leerde Pearl River hoe je een piano moest maken, voorzien van wereld-klasse en topkwaliteit.

Tong realiseerde zich dat innovatie en kwaliteitsverbetering misschien niet genoeg waren om zijn producten tot een groot succes te maken, zoals de westerse gebouwde piano’s. Aangezien een piano traditioneel een Europees muziekinstrument was, was het absoluut noodzakelijk dat een Chinese pianobouwer een onderscheidende, dominante positie op de markt kreeg.

 

Chinese piano’s, met Westerse eigenschappen

Pianobouwers worden vaak onderverdeeld naar het type markt dat zij willen aanspreken. De hoge klasse, midden-klasse en lage klasse piano’s. Een bedrijf dat zich richt op de hoge klasse heeft vaak al een lange geschiedenis op zijn naam staan. Maar ook een hoge reputatie, zeer verfijnde producties en maakt gebruik van luxe materialen. Kort samengevat, topkwaliteit. Normaal gesproken waren dat dan ook Europese bedrijven. De doelgroep waren dan ook vaak professionele pianospelers, verzamelaars of hoog-opgeleide. Een groot en bekend voorbeeld van zo’n pianofabriek is Steinway, gevestigd in Hamburg. Zij richten zich op de hoge klasse markt en word gezien als de beste piano in de wereld.

De meeste andere fabrikanten in Azië gingen zich richten op de midden en lage klasse markt. Deze fabrikanten bleven voornamelijk overeind staan door de grootschalige productie. Als voorbeeld, Yamaha was de grootste pianofabriek in de wereld. Ze bouwden destijds bijna 150.000 piano’s per jaar. Het enige schaakstuk dat zij hadden om zich te onderscheiden was de verkoopprijs.

Tong Zhicheng zag deze ontwikkelingen en wou zich gaan richten op de gehele markt, en dus ook de hoge klasse. Zijn ambitie was om de beste piano’s in de wereld te maken. Net zoals Steinway. Hij wist dat dit niet makkelijk zal gaan worden. Zijn strategie was om van Pearl River een “upperclase” merk te maken. Dit deed hij door verbeteringen te blijven doorvoeren in zowel kwaliteit als in reputatie. Tong was overtuigd dat hij een product kon maken, zo goed als Steinway. Hij begon met verbeteren en verbeteren van de producten, en versloeg al gauw al zijn concurrenten in Azië.

Hoe? Tong wist dat hij nog heel wat jaren moest inhalen om op het niveau te komen van de wereld-klasse piano’s. Maar hij wist ook dat dit mogelijk was door de kennis juist in huis te halen. Hij haalde 7 experts uit Duitsland en de USA naar China en liet ze elke 6 maanden terugkomen om verbeteringen door te voeren. Hij liet zijn producten vervolgens testen op meerdere vlakken. Tong heeft 100 werknemers getraind tot een topniveau in het handgemaakt bouwen van piano’s. Zij testen de piano’s nu handmatig tot op de kleinste oneffenheden.

“Weet je wat het verschil is tussen een piano gemaakt door machines, en een piano die handgemaakt is? Een piano gemaakt door een machine, klinkt als een machine. En een handgemaakte piano klinkt als een organisme. De beste piano moet vanuit het hart gebouwd worden, en niet door een machine.”

 

Resultaat

Inmiddels is Pearl River uitgegroeid tot de grootste pianofabriek in de wereld.

Pearl River Piano